Dersom Hillary Clinton hadde vunnet presidentvalget i USA i 2016, er det tvilsomt om den såkalte faktasjekkeren Faktisk.no hadde oppstått.

VG skrev:

På spørsmål fra VG etterpå bekreftet Egeberg at valget i USA har hatt litt å si for at dette prosjektet ble en realitet.

– Selvølgelig var dette bakteppet tydelig for oss alle. Alle vi som jobber innenfor journalistikk har sett med skrekk hvordan utviklingen var med valgkampen i USA, men vi har også sett det samme i Europa med Brexit. Og vi ser tendenser i ordskiftet i Frankrike, Tyskland, Nederland og Belgia.

Første jobb for Faktisk kunne ha vært å faktasjekke påstanden om at Clinton tapte valget på grunn av falske nyheter. Og at Cameron tapte folkeavstemninga om brexit på grunn av falske nyheter. Det mest sannsynlige er at de tapte fordi de hadde en dårlig sak. (Hillary Clinton tapte valget. Prøv å komme over det.)

Men nå er Faktisk.no lansert, og starten viser at de like gjerne kunne ha latt det være. For en gangs skyld kan vi slutte oss til Thorbjørn Jagland når han sier:

«Etter å ha sett oppstarten kan det tyde på at prosjektet blir «fake». Det første de gjorde var å henge seg opp i en uttalelse fra Sps Vedum om en jordvernsak i Vestby. Høyst tvilsomt hva som er en sikker fasit her».

Det går fram av kommentarene fra Faktisk at jordvern er noe de ikke har greie på. De mener likevel å ha grunnlag for å stemple Vedums uttalelser som “faktisk helt feil”.

For å drive denne typen ukvalifisert synsing svir Faktisk av minst ti millioner kroner i året. Eierne, VG, Dagbladet, NRK og TV2, er blant de største sprederne av falske og tvilsomme nyheter i Norge, med sine evinnelige ensidige og uetterrettelige propagandainnslag for USAs kriger rundt omkring i verden. De kunne ha brukt millionene til å bedre kvaliteten i eget hus, men har altså valgt å lage et unyttig lite sannhetsministerium.

Radio og TV

Innlogging